ایزوگام دلیجان

ایزوگام دلیجان

ایزوگام دلیجان

ایزوگام دلیجان

  • ۰
  • ۰

انواع آسفالت

به بیان ساده ، آسفالت یک ماده سیاه است که چسبندگی بالایی دارد. این ماده ترکیبی از مخلوط شن ، ماسه و قیر است و برای ساخت جاده ، پشت بام ساختمان ها، باند فرودگاه استفاده می شود.

به طور کل ، آسفالت به مایع غلیظ ، نیمه جام یا جامدی گفته می شود که معمولاتشکیل شده از هیدروکربن ها و مشتقات آن ها است و در کربن دی سولفید به صورت کامل حل می شود.

انواع آسفالت در جهان

آسفالت را با در نظر گرفتن نوع کاربرد و مخلوط آن ها به سه دسته آسفالت گرم ، آسفالت سرد و آسفالت حفاظتی تقسیم می کنند.

آسفالت گرم

به آسفالت هایی آسفالت گرم گفته می شود که در آن ها مصالح سنگی و قیر گرم مخلوط شوند و به صورت گرم متراکم و پخش شوند.

انواع آسفالت گرم

بتون آسفالتی

این مدل از آسفالت ها چند مجموعه اجرایی دارند !

۱٫ گرم مخلوط شونده و گرم اجرا شونده :

این مدل آسفالت بتنی ، که به صورت گرم فراهم شده و گرم هم اجرا می شوند از این مواد تشکیل شده است : قیر خالص (AC) ، مصالح سنگی بد دانه بندی شده ، مصالح سنگی خوب دانه بندی شده .
در زمان اجای آسفالت ، به کار گیری میله استحکام هم مرسوم است .

سرد مخلوط شونده و سرد اجرا شونده :

رلد آسفالت

آسفالت ماستیک

آسفالت حفاظتی :

به آسفالت هایی آسفالت حفاظتی می گویند که از مخلوط قیر و مصالح سنگی تشکیل شده است و برای پوشاندن و حفاظت از راه در برابر شرایط جوی استفاده می شود. آسفالت حفاظتی موجب پیشگیری از فرسایش سطح راه های شنی سیا آسفالته می شود.این آسفالت به راحتی اجرا می شود و معمولا ضخامت آن ها تا ۲٫۵ سانتی متر است.

البته آسفالت حفاظتی می تواند به طور کامل از قیر تشکیل شده باشد. در ر این مدل از آسفالت ، مصالح سنگی استفاده نشده اند و می توان آن را از آسفالت های مخلوطی جدا کرد. ایجاد لایه حفاظتی در این نوع از آسفالت به هدف به وجود آوردن یک لایه قیر روی مصالح سنگدانه است تا بتواند مصالح سنگی به مخلوط آسفالتی که بعد ها استفاده می شوند چسبانده شود.
در آسفالت حفاظتی نباید از قیری که به لایه سنگدانه نفوذ می کند استفاده کرد ، اما باید بتواند آسفالت را بالا بچسباند.

آسفالت سرد

به آسفالتی آسفالت سرد گفت می شود که مواد تشکیل دهنده آن که مخلوطی از مصالح سنگی و قیر یا امولسون قیر است ، در دمای محیط مخلوط شوند . در بعضی از انواع آسفالت های سرد ، امکان دارد در صورت نیاز ، قیر را را گرم استفاده کنند ، اما سایر مصالح را بدون این که گرم کنند با قیر مخلوط می کنند . آسفالت سرد به دو دسته تقسیم می شوند.

به طور معمول ، قشر ها تشکیل شده از رویه و آستر هستند. لایه رویی چون تحت تاثیر شرایط جوی و تایر وسایل نقلیه است ، باید از ازجنس مرغوب تهیه شود . از وظایف اصلی لایه زیرین که روی پی زیر سازی قرار می گیرد و امکان دارد خود لایه از یک یا چند لایه تشکیل شده باشد ، بار از رویه به پی زیر سارزی انتقال می یابد . معمولا قشر آستر با دانه بندی درشت تر و قیر کمتر و قشر رویه با دانه بندی ریز تر و قیر زیاد تر ساخته می شوند.

هنگام تهیه آسفالت ، علاوه بر توجه بر نوع مصرفی باید به حمل مصرف آن هم توجه کرد. این ها شامل موارد زیر است : سایه یا آفتابی بودن محل ، نحوه قرار گیری در تونل و یا رو باز بودن ، خشک یا مرطوب بودن محل کار ، تحمل تغییرات دمایی ، فصل راه ساختن و مشابه آن ها .

  • ۹۹/۰۶/۱۰
  • ایزوگام دلیجان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی